Speciale Nieuwsbrief maart 2020
Speciale Nieuwsbrief

23 maart 2020

Voor leden van de Protestantse Gemeente te Sint Kruis en Aardenburg en overige abonnees.
NIEUWSBRIEF 23 maart 2020

Beste gemeenteleden, de inkt van het kerkblad was nog niet droog of de gegevens van de rubriek ‘Bij de diensten’ waren dramatisch verouderd. De werkelijkheid ontvouwde zich druppelsgewijs. Het is nu haast niet meer voor te stellen maar op 13 maart legde ik nog enkele pastorale bezoeken af. Dat was een vrijdag. Om precies te zijn: vrijdag de dertiende. Gelukkig ben ik gelovig en niet bijgelovig. Maar ik zal blij zijn als we 27 maart hebben gehad, de incubatietijd van het virus voorbij en geen alarmerend grieperige verschijnselen op de door mij bezochte adressen.

Op 15 maart ging het land grotendeels op slot. De deadline was 18.00 uur. Ik haastte mij naar de coffeeshop, maar kwam er niet op tijd in, de rij was te lang. Gelukkig hadden wij nog een voorraadje koffie in huis.

Evenementen met bezoekersaantallen boven de honderd werden verboden. Aanvankelijk tot 31 maart. Maar je hoefde geen groot profeet te zijn om aan te zien komen dat de Matthäus-Passion van 4 april het niet zou redden.  Veel kerken moesten hun deuren noodgedwongen sluiten. Wij vielen niet onder het verbod. Tot onze vreugde hebben wij minder dan honderd kerkgangers (dank voor uw niet komen). Wij mochten door. Niettemin besloten wij dat ook kerkdiensten met een stuk of dertig kerkgangers niet gespeend waren van risico’s. Al helemaal omdat hun gemiddelde leeftijd nog hoger is dan die van de predikant.

Aanvankelijk meenden wij dat het een goed plan was om de diensten vanuit de Sint-Baafskerk digitaal uit te zenden en via de media aan te bieden aan Zeeuws Vlaanderen. Dat zou een goede dienstverlening zijn voor de andere kerken die  hun deuren moesten sluiten. Het was ook een goed plan. Zo goed dat anderen hetzelfde bedachten. En niet de minsten. De “bisschop” van Zeeland, ds. Arie van der Maas, organiseerde voor de hele regio een viering met beeld en geluid. Inclusief een koor om de gemeentezang aan huis te begeleiden en de liederen met noten in beeld. Bij ons zou het beperkt zijn gebleven tot geluid alleen. Wij overwogen: ‘Waarom zou je het wiel uitvinden als de wagen al rijdt?’ Van een digitale uitzending voor de regio kon geen sprake meer zijn, hooguit voor onszelf. En dat terwijl er zo’n goed alternatief was.

De kerkenraad besloot middels een kerngroepje, naderhand via de mail met het voltallig bestuur  gecommuniceerd, om onze kerkgangers van harte te verwijzen naar deze classicaal georganiseerde dienst.
U kunt hem vinden op de site  www.gelovenindedelta.nl
Ik heb de viering live meegemaakt. Wie hem gemist heeft kan hem op ieder moment van de dag aanklikken. Kijk op de site en u vindt hem vanzelf.
Zondag aanstaande kunt u direct -of later, een nieuwe online kerkdienst voor Zeeland volgen. Vanuit de Open Hof-gemeente in Oud Beijerland om 10.00 uur.  Als de kwaliteit hetzelfde is als de dienst van 22 maart dan kunnen we dankbaar vaststellen dat de kerk een optimale oplossing heeft gevonden.  Helaas is optimaal niet hetzelfde als ideaal. Degenen onder u die geen internet hebben vallen erbuiten. Gelukkig zenden de ouderwetse media, radio en televisie, kerkdiensten uit. Zo hoeft niemand een kerkdienstloze zondag te hebben.

Hoe lang het gaat duren weten wij niet. De ontwikkelingen in Italië zijn een goede graadmeter. Daar loopt men enkele weken voor. Je kunt het gevoelsmatig nu haast niet geloven, maar er komt een moment waarop de strenge maatregelen geleidelijk aan zullen worden versoepeld. Zodra onze regering besluit dat kleine evenementen, zoals kerkdiensten, zonder risico’s gehouden kunnen worden nemen we de draad van eigen diensten weer op. U krijgt daarover bericht.

Via de media ging er ook een soort kettingbrief rond met het verzoek de bovenste van de lijst een troostrijk gedicht toe te zenden. Dat is nog een heel gedoe: bladeren in bundels of surfen op internet. ‘Dan kan ik beter zelf een gedicht schrijven’ dacht ik. Het resultaat ziet u hieronder. Mogelijk bent u het al tegengekomen in mijn blog of op facebook. Voor zover dat niet het geval is krijgt u het bij deze als bemoedigende afsluiting van deze nieuwsbrief.

Een hartelijke groet aan u allen met de hoop en wens dat u gezond blijft.

Ds. Edward van der Kaaij

Pasen komt

Mijmeren aan oma
uit de tijd