Vacature 2024

Voor de Protestantse Gemeente te Sint-Kruis en Aardenburg zoeken we

een inspirerende en verbindende

Predikant

voor 24 uur per week (0,6 fte)

Over ons

De gemeente komt samen in de oudste kerkgebouwen van Zeeland: in de Sint Baafskerk in Aardenburg en de Peperbusse in Sint Kruis. Al eeuwenlang hebben mensen zich hier laten inspireren door Gods woord. Ook de huidige gemeente zoekt naar inspiratie en vormen om Gods woord inhoud te geven in deze tijd, voor onszelf én voor onze omgeving, een omgeving waarin God, geloof en kerk niet altijd meer als vanzelfsprekend aanwezig worden ervaren.

De gemeente telt 356 leden en daarnaast een groot aantal geregistreerde vrienden, die nauw betrokken zijn bij onze gemeente en participeren in de activiteiten die er gezamenlijk worden ontplooid.

Onze leden zijn afkomstig uit heel verschillende kerkelijke stromingen, maar als gemeente omschrijven wij ons graag als: ‘vrijzinnig’, tegendraads, laagdrempelig, gastvrij, warm en bourgondisch protestants. We hebben gevoel voor oecumene en een open blik naar de buurt en de veranderende samenleving; we vormen een “open kerk” waar iedereen welkom is en we zijn een levendige, warme en hechte gemeenschap waar men naar elkaar omziet.

Naast de reguliere kerkdiensten, zijn er regelmatig gezamenlijke diensten met kerken in de regio. Bijzonder is de jaarlijkse oecumenische kermis-/tentdienst in St. Kruis, die ook een groot aantal niet-kerkelijke bezoekers trekt.

Vanuit onze gebouwen worden diverse sociale en culturele activiteiten georganiseerd: De jaarlijkse Mattheuspassion in de St.Baafs, concerten in de Peperbusse, maar ook ‘Gast aan tafel’ en praktische aandacht en hulp voor asielzoekers en nieuwe Nederlanders in onze directe omgeving.

Onze ambitie

De gemeente heeft het verlangen om op meer en nieuwe manieren vanuit diaconaat en pastoraat en vanuit onze monumentale gebouwen als ‘dorpsgemeente’ present te kunnen zijn, een huis te bieden voor inspiratie, vorming en bezinning en als vluchtplaats, om zo bij te kunnen dragen aan een leefbare toekomst. Aandacht voor geloofsverdieping via vorming en toerusting vinden we daarbij een belangrijke voorwaarde. Geloof is immers de basis van waaruit we ons tot onze omgeving verhouden. Een belangrijk deel van de werktijd van de nieuwe predikant zal dan ook bestemd zijn voor vernieuwende interne activiteiten en contacten met andere kerken en met diverse buurtorganisaties. Dit betekent o.m. dat de frequentie van voorgaan in de eredienst in het algemeen beperkt zal blijven. (17 tot max 20 maal per jaar.)

De huidige kerkenraad is heel blij met een aantal jonge ambtsdragers. Zij kunnen goed meedenken over de toekomst van onze gemeente en met name over de plaats van de (jonge) kinderen in onze gemeente. Er is op dit moment een mooie mix qua samenstelling, qua gender, leeftijd en ervaring in het kerkenwerk.

Wij zoeken een predikant die:

· Bijbelteksten op een aansprekende manier kan vertalen naar de leefwereld van mensen van nu en van mensen die minder vertrouwd zijn met de taal van de bijbel;

· met de gemeente zoekt naar vormen voor geloofsgesprek, toerusting en onderlinge verbinding;

· een voortrekkersrol neemt in pastoraat en bezoekwerk;

· interesse toont voor de (leef-) omgeving van onze kerken en daar waar nodig namens de kerkelijke gemeenschap in participeert;

· een aansluiting weet te maken tussen onze kerkgemeenschap en het bestaande kerkelijk jeugd- en jongerenwerk in Zeeuws-Vlaanderen.

Jouw profiel

· Je hebt ervaring in één of twee gemeentes of je bent zij-instromer of kandidaat met aantoonbare relevante ervaring;

· Je bent verbindend en communicatief sterk;

· Je bent enthousiasmerend naar ambtsdragers en (toekomstige) vrijwilligers

· Je hebt een professionele houding en sterke vaardigheden in pastoraat en het begeleiden van gemeenteleden in diverse levensfasen;

· Je kunt vernieuwingen en veranderingsprocessen leiden en de gemeente hierin meenemen, bijv. in liturgie;

· Je bent bereid tot reflectie, kan feedback geven en ontvangen, bent benaderbaar en creëert een ondersteunend klankbord;

· Je bent nieuwsgierig naar en staat open voor ieder mens, ongeacht achtergrond, sociale positie of seksuele geaardheid;

· Je hebt affiniteit met de leefomgeving van de twee kerken.

Ons aanbod

· Een aanstelling van in totaal 0,6 fte in plattelandsgemeente*;

· Een kleine, maar betrokken gemeente met vertrouwen in de toekomst;

· Een enthousiast team, bestaande uit een kerkenraad met een jonge geest, een toegewijde diaconie en vele vrijwilligers;

· De mogelijkheid tot een ambtswoning in Aardenburg;

· Tenslotte: het is heerlijk wonen in West Zeeuws-Vlaanderen. We zijn een uniek stukje Nederland met de Vlaming als goede buur en hebben een rijke cultuurhistorie, pittoreske stadjes en dorpen, kilometerslange zandstranden, mooie fietsroutes en ruige natuur. Het is er allemaal.

*Er is in Zeeuws-Vlaanderen de nodige werkgelegenheid voor predikanten, pastores en geestelijk verzorgers. Voor wie de aanstelling tot fulltime wil aanvullen, is in goed overleg mogelijk een passende oplossing te vinden.

Meer informatie Via deze link vind je het beleidsplan van de Protestantse Gemeente te Sint-Kruis en Aardenburg. Voor meer informatie over de functie of onze gemeente kun je ook contact opnemen met Mevr. Cora van Elswijk op +316 19 741 555.

Wil jij bijdragen aan de Protestantse Gemeente te Sint-Kruis en Aardenburg? Stuur je motivatie en cv uiterlijk vóór 21 oktober 2024 naar: beroepingscommissie@aardenburg.faith.